Home       Faalangst      Over       Ervaringen      Agenda     Bedrijven     Contact   

Faalangst

Letterlijk betekent faalangst de angst om te falen. Je bent bang dat ondanks een goede voorbereiding er een mislukking volgt. Eigenlijk is er vooraf al spanning en speelt de gedachte ‘het zal wel niet gaan lukken’ een grote rol. Faalangst ontstaat vaak bij een bepaalde taak waar een beoordeling of verwachting aan vastzit. Door de angst presteer je vaak onder je niveau.

Herken je jezelf in onderstaande klachten?

•  Concentratieproblemen

•  Slaapproblemen

•  Somatische klachten zoals buik- en of hoofdpijn

•  Moeite hebben om contacten te maken met leeftijdsgenoten of om deze te onderhouden

•  Veel bevestiging vragen

•  Gevoelig zijn voor kritiek

•  Nooit tevreden zijn met hun eigen prestaties

•  Blokkeren tijdens sportwedstrijden

•  Geen vragen durven te stellen in de klas of antwoord te geven

•  Niet aan huiswerk willen beginnen

•  Boos, opstandig gedrag

 

Herken je jezelf in bovenstaande klachten dan kan er sprake zijn van faalangst.

 

 

WAT DOET FAALANGST MET JE?

Naast bovenstaande klachten kunnen ook spierpijnen, een versnelde hartslag, veel zweten  voorkomen. Dit heeft tot gevolg dat alle organen op een lager tempo gaan werken. Op langer termijn kan dit lichamelijke klachten veroorzaken zoals niet goed werkende darmen, lever en nieren. Ook het geheugen werkt, als gevolg van faalangst, minder goed. Doordat je meer spanning voelt en  moeilijker in slaap te valt, sta  je ’s morgens minder fit op en kan je je overdag minder goed kan concentreren. Als gevolg hiervan raken mensen met faalangst in een vicieuze cirkel, die uiteindelijk kan leiden tot een depressie.

 

 

WAT KAN IK VOOR JE BETEKENEN?

Door middel van individuele begeleiding of een groepstraining, maak ik je bewust van wat er in het lichaam gebeurt als je last hebt van faalangst. Hierdoor ga je de faalangst bij jezelf herkennen en word je duidelijk wat al deze nare lichamelijke verschijnselen veroorzaakt.

 

Vervolgens leer ik je allerlei oefeningen aan waarmee je de faalangst te lijf kan gaan oa:

•  Een goede ademhalingsoefening

•  Meerdere ontspanningsoefeningen

•  Een anker oefening

•  Belemmerende gedachten herkennen en deze leren omzetten in helpende gedachten

•  Mindfulness oefeningen

•  Leren stevig te staan

•  Feedback leren ontvangen

 

Na de therapie/training ben je in staat faalangst bij jezelf te herkennen en kan je bewust oefeningen inzetten om deze sterk te verminderen of te laten verdwijnen. Op die manier kan je weer laten zien wat je kan zonder dat je gehinderd wordt door negatieve verwachtingen van jezelf.

A bird sitting on a tree is never afraid of the branch breaking, because her trust is not on the branch but on it's own wings. Always believe in yourself.